aku kalau nk g beli brg2 aku cth: baju , beg , kasut or brg2 mandi , apa2 jelah yg utk diri aku je mesti aku akn compare kn hbes2 harga tu dgn harga ni . harga ni dgn harga tu . xd makna aku nk beli mende2 yg mahal utk diri sendiri .
haritu aku g klinik buat kali kedua dlm masa sehari . xsmpay 24hours pon . sakit . doc ckp xleh buat apa unless inject ubat . tahu soalan pertama aku apa ??
: How much for that ?
rara yg tgk aku geleng kepala n kerut dahi dgn soalan aku . AIDONCARE -..-
dia plg tahu perangai aku lau nk beli brg utk diri sendiri tu mcm mana . mesty amik yg murah n op koz la yg elok jgk but w more less lah . n akn amik masa yg sgt lama sbb perbandingan harga . aku byk kali kena tempik gn sape2 je ''ISH AMIK JELA..BKN MAHAL SGT PON'' ''WEH X LUAK LA..AMIK JE'' ''KEDEKUT MINAH NIH''
aku xd niat apa2 pon . cuma aku pn manusia so mengomel itu adalah human being ya rakan rakan ... huhu
Look how i spend when i get my salary on 20th every month onwards :
Kereta : RM550
Brg2 rumah (groceries) : RM350++
Bills : RM200++
Insurance : RM200
Investment : RM 500
Mak abah : RM400 (the lowest amount a daughter can give to their parents? i know ..)
Those are compulsory . kereta n investment n Insurance bru start this year . selebihnya i did it for yearsss .
kalau keluar sehari x sah kalau x RM100 hbes . tu pn kalau keluar biasa2 . kalau yg mmg plan ??
n every weekend bwk anak2 jalan pulak ?? minyak lg .....
am trying to not to be a selfish . utk diri aku , byk hbes kt makanan je . aku nk makan sesedap sikit . sikit je sedap . xd brg2 yg aku beli utk diri sendiri . aku berkira dgn diri aku sendiri . kalau nk beli beg or kasot , baju ke pastikan betul2 aku dh bayar belum yg segala compulsory things tu . kalau dh , then i can . but usually i cannot :) to keep the remaining balance to live . hehe
people dont understand .. knp aku kedekut sgt . bila nk buat apa2 n aku ckp aku xd duit , akn ad soalan ''gaji kau kan byk'' .......
people didnt know how much i have to pay per month . diorg tahu aku bayar tiap2 bulan tp still expect the same amount remain in my account . pretty funny,huh ? huhu .
lg kita ada macam2 , lg macam2 juga kita kne bayar . duit x bertambah ya .. malah berkurang ..
jujur demi Allah aku x merungut pasal expenses ni . aku happy people around me happy . aku ngomel2 pn sbb expectation SOME people yg sangka gaji aku 10k n lps buat payment hampir 9k n expect 10k tu ada lg dalam bank itewww. uhuk2 . laka laka la .. itew gelak sipu sipu ni .. uhuk2 .
(aku masih lg ckp 10k kan ?? ahahaha .. mohon ckp byk2 . jd doa k . ameen .. haha)
bila org ckp gaji dy byk tu je around 1k something n mcm kecewa je gaya nya , aku tnya la .. apa kau kne bayar ? komitmen ?
ZERO
then bersyukur k :) .... Allah xbg gaji banyak tp Allah ringankan dr segi tanggungan .. Allah tolong la tu .. hehe .. itu bahagian kau dr segi kewangan yg Dia dh tolong . masing2 ad bahagian masing2 dr mcm2 segi . All we need to do is just bersyukur . inshaAllah aku pn tgh belajar supaya stop mengomel . em em emmmm
yang penting usaha utk berdiri ats kaki sendiri . susah mcm mana pn , cuba utk senangkan . kalau tgk org yg senang , ingatlah dulu dia bersusah payah jugak utk tuai hasil skrg . what we give we will get back . vice versa
''Berbahagialah dia yang makan dari keringatnya sendiri , bersuka karena usahanya sendiri dan maju kerena pengalamannya sendiri.'' - Nyai Ontosoroh
yang penting usaha utk berdiri ats kaki sendiri . susah mcm mana pn , cuba utk senangkan . kalau tgk org yg senang , ingatlah dulu dia bersusah payah jugak utk tuai hasil skrg . what we give we will get back . vice versa
''Berbahagialah dia yang makan dari keringatnya sendiri , bersuka karena usahanya sendiri dan maju kerena pengalamannya sendiri.'' - Nyai Ontosoroh
No comments:
Post a Comment